87 vuotta sitten maamme invalidit havahtuivat suurimmissa kaupungeissa: Tampere, Turku, Oulu, Kemi, Kuopio, Viipuri ja Lahti, perustamaan yhdistyksiä, joihin "Jäseniksi oikeutti, sodan tai rauhan toiminnassa sattunut inavaliditetti".

Tällaisen yhteen liittymisen invalideille esittivät, toimittaja Yrjö Haapanen ja maalari Niilo Salokannel lahdessa v1937. Silloin perustettiin lahden invalidien yhdistys ry. 14.12.1937.

Avajaispuheessaan Haapanen selosti mm "vain invalidien oma tarmokas asiaan puuttuminen ja osastotovereihinsa liittyminen saattaisi vähitellen poistaa yhteiskunnalliset epäkohdat".

1938 huvitoimikunta oli ensimmäinen toimikunta, jonka tehtävänä oli yleisten huvi- ja erilaisten kulttuuri,- perhetilaisuuksien järjestäminen.

1940-1944 oli sodan takia hiljaista aikaa.

Invalidihuoltolaki hyväksyttiin eduskunnassa 17.12.1946 ja "tämä laki sulkee huoltoonsa kaikki ne invalidi ryhmät, jotka tähän saakka ovat olleet oman onnensa nojassa".

Toinen merkittävä tapahtuma oli v.1946 kun johtaja Aino Rosendahl antoi leiripaikan yhdistykselle kesänviettopaikaksi kutajoen kartanon alueelta hollolasta.

1947 jäsenmäärä oli 248 henkilöä, toiminta alkoi saada vakiintuneita muotoja. Oli valistus ja virkistystoimintaa.

Lahden kaupunki vuokrasi v.1949 yhdistyksen käyttöön mäkialueen Hollolan Kutajärven rannalla olevasta Sarvikuutin niemestä.

1951 johtokunta hyväksyi kesäkodille nimeksi Sarvikuutti.

Varainhankintaan, saatiin uutta vireyttä, kun yhdistys sai yhdessä sotainvalidien Veljesliiton Lahden osaston kanssa Lahden kaupungilta hoitaakseen alatorin WC-tilat vuorovuosina.

1965 hyväksyttiin maanviljelijä Anna ja Johan Höltän 2.30 ha suuruisen maa-alueen kauppakirjan.

Operaatio pyörätuoli, pyörähti vaikeasti liikuntavammaisten hyväksi v.1972 ja samana vuonna vietettiin yhdistyksen 35 v juhlaa. Liikuntaesteisten kuljetus kysymyksistä keskusteltiin kaupungin johdon kanssa.

Kesäkodin ruokala sai v.1973 nimekseen Sarvi-tupa.

Kesämajan rakentaminen aloitettiin v. 1976, kun Lions-klubi lahjoitti rahaa vaikeavammaisten jaostolle v.1972, sekä useat yritykset rakennustarvikkeita, nyt pääsivät Lahtelaiset kirvesmiehet aloittamaan työt.

Jäsenmäärä oli v.1976, 1354 jäsentä ja 103 kannatusjäsentä.

Vaikeavammaisten kesämajan avajaiset oli helluntaina v.1977, ja nimeksi tuli Villa Kampura.

Lamakauden v.1990 alkaen oli toimintaa supistettava kulujen minimoimiseksi vastaamaan välttämättömiä palveluja.

Kaikki yhdistyksen ulkopuolinen liiketoiminta loppui v.1991.

Tässä oli pikainen katsaus yhdistyksen alkutaipaleelta.

Nyt lähimenneisyydessä on myös ollut vaikeaa aikaa, kun on ollut korona pandemia v. 2020 ja tiukat terveys säädökset, sen myötä ihmiset ovat arkailleet ja syystäkin kun ollaan niin monivammaisia sekä -sairaita.

On silti herätelty myös melkein unholaan jo jäänyttä talkoohenkeä.

Yhdistyksen vuokramökit on kunnostettava, jotta saadaan tuloja myös varsinaiseen toimintaan. Kunnostus vaatii aina rahaa, vaikka vain tarvikkeisiin.

Kuutinpirtin maalaus v. 2020 talkoilla. Ammattilaisilla teetettiin vv-majan katon kunnostus v. 2021 keväällä. Kuutinkukan keittiön lattia myös uusittiin. Teimme yhden mökin huoneesta ns. arkiston, jossa voi käydä tutustumassa yhdistyksen historiaan.

V.2021 ja 2022 on Sarvikuutin ranta-aluetta siivottu laittamalla pilkotut puut ojennukseen risojen pressujen alta, ja roskia on viety kaatopaikalle, että ne eivät ole pitkin ranta-aluetta.

On myös vietetty erilaisia yhteisiä hetkiä mökkiläisten ja muun jäsenistön kanssa kuten bingoa, bocciaa, kissa ketjua, pullo peliä ja arpajaisia unohtamatta. Tapahtumissa on musisoimassa ollut Kuikan pariskunta joka on viihdyttänyt juhlissamme jo usean vuoden ajan.

Myös yksityistilaisuuksia järjestämme, kesäkoti Sarvikuutissa.

Historiikin on laatinut Eero Nieminen yhdistyksen 85v juhliin 27.8.2022.