Kesäkoti sarvikuutti, Hollola Kutajärvi

TERVETULOA VIIHTYMÄÄN KESÄKOTI SARVIKUUTTIIN!

Yhdistyksemme kesäkoti Sarvikuutti sijaitsee Kutajärven rannalla Hollolassa. Matkaa Lahden keskustaan on 12 km. Maantien muutuessa soratieksi, laaja peltomaisema aukeaa ympärille. Taustalle jää Messilän rinteet ja ylväänä nouseva Tiirismaan masto. Hyvin hoidettu pihapiiri kutsuu luokseen. Maasto on pääosin tasaista sekä helppokulkuista. Täällä idyllisessä maalaismaisemassa, poissa kaupungin hälystä, Lahden Seudun Invalidit viettävät auvoista aikaa. Tapahtumia on pitkin kesäkautta. On vapun nyyttärit, juhannusjuhlat, heinähattubileet, syksyinen valonjuhla sekä vuosittain kauden alkavat ja päättävät juhlatilaisuudet. Sarvikuutti on perustettu 1950-luvun alku side. Osa alueesta on vuokralla Lahden kaupungilta ja osan omistaa yhdistys itse. Rakennuskantaa on täydennetty aina 2000-luvun alkuun asti. Viimeinen mökki on rakennettu vuonna 2001, muistelee rakennusprojektiin osallistunut Eero Valkonen.

Sarvikuutista löytyy 50 hengen ryhmälle soveltuva ruokala, rantasaunat ja pyörätuolia käyttäville esteetön majoitusrakennus. Jäsenistöllä on alueiden mökkejä ja vastaavanlaisia on myös ulkopuolisille vuokralla. Pihapiirissä on lisäksi grillikatos, laavu ja laaja kenttä fribeegolf-ratoineen. Alueella on mahdollista myös telttailla tai varata asuntovaunulle oma paikka.

Sarvikuutin toiminta on vilkasta ja yhdistyksen jäsenistön lisäksi urheilijat, matkailijat sekä harrasteryhmät ovat löytäneet Sarvikuutin palvelut. Meillä käy Päijät-Hämeen lintutieteellinen yhdistys täällä säännöllisesti bongausretkillä, kokoustamassa sekä saunomassa.

Kutajärvi on arvokasta lintualuetta ja vesistön lajistoon kuuluu myös harvinaisia lajeja kuten Jalohaikara, Mustaleppälintu, Pikkuhuitti sekä Valkosiipitiira.

Rannalla on mukavaa istuskella koska alueen eläinlajisto on rikas ja vehreä. Ympäristö tarjoaa virikkeellistä havainnoitavaa luonnon ystäville.

Kuutinpirtti on jopa 12 hengen majoittumiseen soveltuva avara huoneisto, jossa on tupakeittiö, sekä kaksi makuuhuonetta.

Kodikkaasti sisustetun pirtin isoista ikkunoista aukeaa avara näkymä Kutajärvelle. Pirtin ulko-ovelle johtaa tukeva ramppi, joka mahdollistaa talossa vierailun pyörätuolilla. Rakennuksen kellaritasolla sijaitsee reilun kokoinen varastotila.

Kuutinpirtin välittömässä läheisyydessä sijaitsee lisäksi sauna, suihkut, savustuspönttö ja grillikatos.

IT-lehti 23.9.2020 Markus Kuoppala

Haastattelussa mukana: Eero Nieminen, Pertti "Pepe" Virtanen, Pirjo "Pipsa" Naskali, Maire Pullola, Pertti Pullola, Liisa Jylhä-Ollila,  Irja Arpolahti, Eero Valkonen

Järjestämme joka kesä erilaisia tapahtumia ja juhlia jäsenillemme.

Järjestämme myös yksityistilaisuuksia edullisesti.

SOITA ja KYSY LISÄÄ!

KESÄKOTI SARVIKUUTIN EMÄNTÄ